Sarah en Pieter bij de laatste 3 genomineerden voor 'Jonge Leeuw 2016'

11-03-2016

Komende zondag wordt bekend gemaakt welke trainer(s) zich 'Jonge Leeuw 2016' mag (mogen) noemen. Woensdag zijn de 3 projecten bekend gemaakt die nog in de running zijn. En jawel, uit al de projecten van heel Vlaanderen is het project van Sarah en Pieter genomineerd.

Voor veel mensen zal het project 'Jonge Leeuw' weinig zeggen. Hier volgt een kleine toelichting zoals geformuleerd door Tennis Vlaanderen:

Stilstaan is achteruitgaan. Daarom wensen we als federatie nieuwe stappen vooruit te zetten en blijven we investeren in de toekomst van onze sport. Met Tennis Vlaanderen willen we deze dynamiek en ‘drive’ onder andere via jonge gedreven trainers bekrachtigen.
De “Jonge Leeuwen” zijn trainers of clubverantwoordelijke tussen 18 en 26 jaar met een passie voor de tennissport en het clubgebeuren. We richten ons als federatie op een brede doelgroep van KidsTennis, recreatie, competitie, conditie, volwassenen, trainer, clubverantwoordelijke, … .
Jaarlijks is er een overlegmoment voor deze specifieke doelgroep. Het doel van het jaarlijkse overlegmoment is multifunctioneel:

• De groep van jonge gedreven trainers samenbrengen om ervaringen en ambities te delen met elkaar
  • Via een specifieke presentatie / bijscholing de groep begeleiden in hun carrière en ontwikkeling als trainer of clubverantwoordelijke
  • De laatste nieuwe zaken en evoluties binnen het tennislandschap mee te delen

Tennis Vlaanderen lanceerde in 2014 een wedstrijd waarbij jonge trainers een concrete actie konden opstellen voor de eigen club. Een externe jury beoordeelt deze ingediende projecten waaruit dan een winnaar komt. Voor de editie van dit jaar hebben Sarah en Pieter zich ingeschreven en zij kozen als onderwerp '5 to Interclub', een project waarbij getracht wordt de jonge spelers (U09 en U10) te motiveren om interclub te spelen. De spelers kunnen deelnemen aan allerhande activiteiten (begeleid vrij tennis, laddercompetitie, externe oefeninterclub, ...) om hen zo goed mogelijk voor te bereiden op de interclubwedstrijden. Ook de ouders worden mee in het verhaal betrokken. Zo wordt tijdens een infovergadering de rol van de ouder naast het terrein toegelicht. Daarnaast wordt er het nodige belang gehecht aan fairplay, zowel op als naast het terrein. Dit alles moet leiden naar een leuke en succesvolle interclub voor deze jonge spelertjes.

Alhoewel hun project nog lopende is, moesten Sarah en Pieter afgelopen week hun project indienen. Gisteren werden de 3 beste projecten gekozen door een externe jury. En zoals reeds gezegd is het project van Sarah en Pieter bij de 3 genomineerden. Een heel mooie prestatie en een dikverdiende proficiat aan hun beiden.
Komende zondag mag Sarah (Pieter zit sinds 2 weken voor zijn studies in Praag) op de hoofdzetel van Tennis Vlaanderen hun project gaan voorstellen aan een externe jury en andere jonge trainers waarna de 'Jonge Leeuw 2016' verkozen wordt.

Laten we zondag zeker met zijn allen duimen voor Sarah en Pieter en misschien mogen zij zich dan 'De Jonge Leeuwen 2016' van Tennis Vlaanderen noemen.