Tennislessen worden hervat, dubbelen blijft vraagteken

Erik De Gruyter 17-05-2020

Gezien we uiteindelijk een GO kregen voor tennistraining, zullen we zoals gezegd starten met de inhaallessen oranje – groen – maxi - volwassenen van de wintertraining.

Inhaallessen voor wit, blauw en rood zullen we opstarten van zodra er een verdere versoepeling van de maatregelen doorgevoerd wordt waardoor we ook de nodige ‘veiligheid’ van deze spelertjes kunnen garanderen.

Het ‘hoe’ en ‘wanneer’ van deze inhaallessen zal door de verantwoordelijke trainer met jullie afgesproken worden.

We trachten het gros van deze inhaallessen afgehandeld te hebben tegen 7 juni waarna we onze Duo-/FlexCovid19-training kunnen opstarten.  Zoals reeds aangegeven, zal dit een 5-uren-pakket worden gericht op oranje, groene, maxi en volwassen spelers.  We zullen als club binnen de beschikbare mogelijkheden ons uiterste best doen om zoveel mogelijk geïnteresseerde leden aan bod te laten komen.

Voor de jeugdspelers oranje, groen en maxi werd op de website reeds een inschrijvingsformulier opengesteld.  Een gelijkaardige inschrijvingsmodule zal in de volgende dagen volgen voor volwassenen.

Op de vraag die op eenieders lippen brandt “Mogen we terug dubbelspelen?” kunnen we als clubbestuur – met spijt in ons hart – niet volmondig “JA” antwoorden.

Naar aanleiding van het ministerieel besluit* met de versoepeling maar toch sterk geconditioneerde beslissing voor outdoorsporten,  heeft Tennis Vlaanderen vervolgens naar alle clubs gecommuniceerd dat

“dubbelspel opnieuw toegelaten is, mits het doorgaat in georganiseerd verband door een club én met een meerderjarige toezichthouder of trainer. Houd hierbij steeds de 1,5m social distancing in acht, ook als dat wil zeggen dat een speler soms een bal moet durven laten gaan”.

Door deze randvoorwaarden, blijven we als bestuur in twijfel en kunnen we enkel stellen dat het niet naleven van deze vormvereisten dus op eigen risico is.

Keep in mind: van zodra je de club betreedt, ga je akkoord met de Play Safe & Go regels
en ben je zelf verantwoordelijk voor eventuele overtredingen.

Play Safe & Go,

De Sportieve Commissie en het trainersteam

* Het ministerieel besluit luidt als volgt:
"Regelmatige trainingen en lessen in de buitenlucht die geen fysieke contacten impliceren, in georganiseerd verband, in het bijzonder door een club of een vereniging, met een groep van maximum 20 personen, steeds in de aanwezigheid van een trainer of een meerderjarige toezichter, en met het respect van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon zijn vanaf 18 mei opnieuw toegestaan."